No 4. līdz 8. novembrim, kombinējot attālināto dalību ar klātienes pasākumiem, Rīgā notika Baltijas Drāmas forums. Stiprinot Baltijas valstu sadarbību teātra jomā, forums norisinājās Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros.
Šogad foruma pasākumus Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) rīkoja kopā ar Latvijas Kultūras akadēmiju, konferenču sērijā “Kultūras krustpunkti”, 5. novembrī piedāvājot konferenci “Teātris & jaunās tehnoloģijas un dažādas perspektīvas”, kur tiešsaistē Zoom platformā un klātienē piedalījās referenti no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Izraēlas. Konferences tiešraide bija pieejama ikvienam interesentam Latvijas Kultūras akadēmijas Facebook kontā. Šogad klātienē Baltijas Drāmas forumu apmeklēja septiņu cilvēku delegācija no Igaunijas, kamēr Lietuvas kolēģi un teātra draugi no citām valstīm konferencei sekoja attālināti. 6. novembrī Zirgu pastā ar dažiem klausītājiem klātienē un plašu auditoriju tiešsaistē foruma ietvaros norisinājās diskusija “Teātra un skatītāju attiecības nākamajos simt gados”, kur igauņu teātra kritiķi un praktiķi kopā ar Latvijas kolēģiem runāja par būtiskākajām izmaiņām, ko teātra procesā ieviesis Covid-19 pandēmijas laiks, diskutēja par valsts un teātra veidotāju savstarpējo attiecību regulējuma iespējām un citiem jautājumiem. Konferences un diskusijas videoieraksti pēc 15. novembra būs pieejami arī aktuālo teātru procesu vietnē kroders.lv, kas ir Baltijas Drāmas foruma informatīvais atbalstītājs.
Baltijas Drāmas foruma ietvaros tika prezentēta arī teātra zinātnieces Laumas Mellēnas-Bartkevičas sastādītais un apgādā “Zinātne” izdotais grāmatžurnāls “Contemporary Latvian Theatre 2010-2020. A Decade Bookazine”, kas angļu valodā teātra zinātnieku, kritiķu un praktiķu balsīs vēsta par pēdējo desmit gadu būtiskākajiem notikumiem Latvijas teātrī. Elektroniskais izdevums PDF formātā visiem interesentiem būs pieejams bez maksas Latvijas Kultūras ministrijas mājaslapā un aktuālo teātra procesu vietnē kroders.lv. Krājuma izdošanu finansējusi Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Latvijas valsts simtgades birojs, Latvijas Teātra darbinieku savienība un Valsts Kultūrkapitāla fonds.
Foruma laikā notika arī “Spēlmaņu nakts” nominantu skate, kuru Igaunijas kolēģi vērtēja diskusijā 8. novembrī. Diskusijā piedalījās producents un dramaturgs Pauls Pīks, teātra kritiķe un laikraksta “Postimees” kultūras nodaļas vadītāja Heili Sibritsa, teātra kritiķe Hanna Marrandi, dramaturģe un Igaunijas teātra aģentūras pārstāve Heidi Aadma, festivāla DRAAMA direktore Hedi-Līsa Toome un Tartu universitātes Teātra zinātnes profesore un pētniece Anneli Saro. Diskusijas dalībnieki atzīmēja teātra formu daudzveidību, izcilu scenogrāfiju, uzteica eksperimentus digitālajā teātrī un kopumā lielisku aktierspēli, kā arī sociālas ievirzes redzamo klātbūtni mūsdienu Latvijas teātrī. Atmiņā palikšot gan KVADRIFRONS, gan Kristas Burānes “Netikumīgie”, taču atzinības rakstu Igaunijas eksperti piešķīra Valtera Sīļa iestudējumam “Puika, kurš redzēja tumsā” Latvijas Nacionālajā teātrī, uzsverot aktieru multifunkcionalitāti, sociāli nozīmīgo tēmu par marginālu grupu iekļaušanos sabiedrībā un izrādes piemērotību arī neredzīgiem skatītājiem. Otru atzinības rakstu pēc savas iniciatīvas igauņi piešķīra aktieru trio – Ivaram Kļavinskim, Gundaram Grasbergam un Uldim Anžem par izcilu ansambļa darbu Latvijas Nacionālā teātra iestudējumā “Finlandizācija”. Tartu Universitātes profesore Anneli Saro, pamatojot šo kolektīvo izvēli, sacīja “Mēs, igauņi, noteikti domājam, ka somus pazīstam labāk nekā latvieši. Ivara Kļavinska Taisto es nevarētu iedomāties somiskāku, tāpat arī Olli un Jones tēli atklāja igauņu skatītājam atpazīstamu somu tipāžu galeriju, atklājot gan komisko, gan traģikomisko, gan galu galā arī traģisko šajā ne tikai Somijai, bet arī Baltijas valstīm aktuālajā stāstā. Lielisks ansambļa darbs.”
Baltijas Drāmas forums ir ceļojošs teātra notikums, kas Rīgā (Latvijā) notiek katru trešo gadu. Nākamgad forums notiks Igaunijas pilsētā Tartu kopā ar ikgadējo teātra festivālu DRAAMA.